6 juli 2014

Navigare necesse est - del 2/2


Jag kan ta mig själv som exempel, i någon mån åtminstone. Jag valde efter grundskolan att fortsätta i gymnasiet på en teoretisk linje, och under den perioden läsa så brett med kurser som möjligt - detta för att ha "alla dörrar öppna". Under gymnasietiden, pendlade jag mellan åtminstone fyra olika framtida utbildningsinriktningar: läkare, ingenjör, ekonom eller jurist. Min ursprungliga tanke var nog faktiskt att bli antingen läkare eller ingenjör, och jag sneglade faktiskt litet på ekonomi.

Sen insåg jag under början av mitt tredje år, att jag sannolikt nog inte hade vad som krävdes för att klara inträdesprovet till medicinska fakulteten åtminstone gällande naturvetenskapliga ämnen (matte & fysik), därför föll det valet bort. Under mitten av mitt tredje år råkade jag se en annons om en preppkurs till juridiska fakulteten och det var jag började reflektera över den utbildningen, ungefär samtidigt gick jag en kurs i samhällslära fokuserad endast på juridik - var jag fann juridiken som mycket intressant. Där någonstans mognade det valet fram, att söka in till juridiska och gå preppkursen till juridiska.

Problemet var emellertid att jag inte kunnat stryka de två övriga alternativen helt, men någonstans insåg jag att jag sannolikt inte skulle mäkta med eller orka studera all matte som krävs av en under en ingenjörsutbildning. Men ekonomi lockade nog i någon mån ännu, men jag la det på hyllan för tillfället.

Jag klarade inträdesprovet till juridiska fakulteten våren 2011, på första försöket, och inledde studierna hösten därpå. Studierna flöt på, men jag var ändå inte riktigt nöjd faktiskt, och jag hade läst om en topputbildning i ekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm (skryt...). Så jag sökte faktiskt in under våren 2012 dit, dessutom hade en studiekompis på juridiska utbildning rekommenderat den utbildningen. Sagt och gjort, utöver att söka dit så blev jag till min stora förvåning också antagen den enorma konkurrensen till den utbildningen i juli 2012.

Då var det nog bara att packa väskorna och flytta till Stockholm (pendlade från Norrtälje) för att inleda studierna på Sveavägen 65.

Porten till Handelshögskolan på Sveavägen (inte jag på bild).
Mäktig känsla att gå inom genom den "lilla" dörren som ingår i ekporten.
Numer måste man ha passerkort för att komma in.
(Bild från: ingridsbilder.blogspot.com)

Men efter ett par månader på Handels kandidatprogram i ekonomi, insåg jag att det skulle bli för mycket (nytt) för mig. Jag hade flyttat till en storstad (Stockholm) med massor med nya människor att lära känna, och dessutom med en annan kultur. Dessutom var jag kanske inte helt beredd på ekonomistudierna, även om ämnet intresserade mig verkligen. Därför fattade jag beslutet att återvända till Finland efter en dryg termin på HHS, och där är jag idag!

Byggnaden Porthania, vid juridiska fakulteten vid Helsingfors universitet.
Arkitekturen är den kännspaka 50-tals tidsandan med funktionalism i fokus.
Bild från: www.openlightspots.com




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar