21 april 2014

Elmslie-trillat operation (2 års tillbakablick)

Det är nu ungefär 2 år sedan jag genomgick min knäoperation av mitt vänstra knä. Operationen genomfördes  i slutet av april 2012 på Vasa centralsjukhus (VCS), och var av typen Elmslie-Trillat.

Jag tänkte nu passa på att göra en kort tillbakablick över hur knäet är efter två år. Inom försäkringsområdet brukar man nämligen fastställa de bestående personskadorna efter 2 år efter skadetillfället. Därmed tänkte jag ta det som måttstock gällande tiden, även om det inte gäller en personskada i det här fallet som tur är :)

(Se inlägget nedan, daterat 20.4.2014, var jag beskriver själva operationen, en text som jag skrivit för hypermobilitet.ifokus.se)

En Elmslie-Trillat operation utförs då man lider av en instabil knäled, och då mera specifikt att knäskålen är i sig för "slapp" och kan glida runt för enkelt. En annan orsak kan vara att knäskålen ligger för högt upp, i knäets "dal" var den egentligen skall vara på botten av. Se röntgenbild nedan, var den bild markerad med L visar ett knä var knäskålen ligger för högt. Det säger ju sig självt att det är mycket enklare för den knäskålen att hoppa ur sitt läge och leda till antingen en sub-luxation eller en fullständig patella luxation.

Notera skillnaderna på knäskålens läge markerad med röd pil.
Bild från: www.intechopen.com


Nåväl, två år efter operationen så kan jag i stort sett konstatera att jag är nöjd med operationen som helhet betraktad. Jag märker inte på något vis av i vardagen att mitt knä skulle vara annorlunda, eller ens reflektera över att det är opererat. Det som naturligtvis skvallrar om att jag genomgått en stor knäoperation, är det stora långa ärret strax under knäskålen (15 cm långt). Men jag har vant mig vid att se det, och huden har reparerats någorlunda. Se bild nedan av nuläget nedan.

Knäet i dagsläget, 2 år efter Elmslie-Trillat operationen.
På bilden syns det långa ärret hyfsat.
Ärret hör till gruppen atrofiska ärr, vilket beror på EDS,
och gör att det är ovanligt brett, närmare 1-2 cm. 

Bortsett från det estetiska så kan jag konstatera funktionsmässigt så har mitt knä nog blivit betydligt stabilare, eller rättare sagt knäskålen. Jag har inte sedan operationen inte haft en enda sub-luxation eller hel patellaluxation på vänstra knäet, vilket jag är otroligt glad över! Bara det gör operationen i sig lyckad, och motiverad trots omfattande rehabilitering och sjukfrånvaro som krävdes från studierna (närmare 5 månader).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar