29 april 2014

Hobby: placeringar och aktier

En av de hobbyer som jag har är aktieplacering, samt ett mera seriöst fondplacerande.

Tidigare har jag främst idkat fondplacerande sedan 2008, och då via Nordeas fonder. Idag är läget dock något annorlunda, och jag har bytt från Nordeas fonder till bland annat Seligson & Co och Mandatum Life.

Men jag har också alltid varit intresserad av aktier, även om jag inte har placerat i dem. Orsaken till det är att det krävs ett visst minimikapital för att man skall få någon utdelning av investeringen, eftersom det normalt debiteras en transaktionsavgift (courtage) på omkring 9€ vid varje köp/försäljning. Vilket gör att man måste tjäna igen den gånger två (18€) innan man ens börjar gå på vinst.

Hur som helst har jag inte kunna hålla mig, och köpte några små poster i följande bolag under de senaste månaderna.

- Nokia Oyj
- TeliaSonera Oyj
- Fortum Oyj

Alla bolagen är noterade på Helsingfors börsen vilket gör det billigare att handla med dessa aktier i jämförelse, med andra utländska aktier.

Jag hittade även en smidig app för min iPhone 5S var jag kan följa utvecklingen av min portfölj i någorlunda realtid, vilket är ett trevligt tidsfördriv. Sen prenumererar jag också på Kauppalehti, och följer marknaden den vägen också...

Nasdaq egen app för iPhone 5S.
På bilden en liten översikt över min "hobby" aktieportfölj.
Tyvärr verkar det inte finnas någon motsvarande app för fonder?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar