15 juni 2014

Ja visst gör det ont

Jag minns väl första gången jag kom i kontakt med dikterna av Karin Boye, det var under tredje året på gymnasiet i den s.k. dikt- och poesikursen. Sen dess brukar jag med ungefär ett års intervall återvända till hennes dikter. För alltid brukar jag upptäcka en ny dimension av hennes dikter som jag inte upptäckte förra gången...

"Vad sker i mörkret,
medan jag ler?
Dör min själ?
Hittar jag hem ej mer?
Gud, Gud, behåll
en glimt allen
av mitt allvar
ren, ren!"

-- ur dikten "Ängslan" i samlingen "Moln"

Även Karin Boye verkar i någon mån, själv ha varit tvungen att konfronteras med ångesten, även om den kanske inte präglat hennes diktande i lika stor mån som ex. Pär Lagerkvist.

Mera dikter av Karin Boye hittar du på hennes sällskaps hemsida.
Jag vet inte vad det är med den här bilden, "Ex Libris", men varje gång jag betraktar den skänker den mig ett speciellt existentiellt lugn.

---

En sak jag på senare tid försökt ta fasta på är att fast jag är sjuk, och det drabbar mig i vardagen på olika sätt med begränsningar etc. Så strävar jag ändå efter att försöka titta upp och se vad som sker kring mig, vilka möjligheter och andra intressanta saker jag möter "tack vare" att jag är sjuk, men också i övrigt.

Risken är annars har jag märkt att, jag enbart fokuserar på vad jag skall göra när jag blir "frisk". Men om jag bara tänker på det - tänk hur mycket jag missar att uppleva längs med vägen?

Förstås har man ju bättre och sämre dagar, men att åtminstone i bland försöka ta vara på det man får uppleva trots allt, tror jag är värdefullt. Konkret har jag ju fått träffa många nya människor som jag aldrig hade mött om jag inte varit sjuk, likväl att jag fått lära mig saker om sjukdomar men också andra känslor - som man kanske inte känt om jag varit frisk.

Karin Boye verkar att ha "snajat" det i dikten "Rörelse":


"Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd."



Med de orden tar jag en liten sommarpaus från mitt bloggande, och siktar på att göra come-back till hösten igen. Kanske blir det någon enstaka uppdatering under sommaren, men min sommar kantas av jobb och förhoppningsvis nya upplevelser.

Österbottningen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar