4 juni 2014

Reflektioner längs med vägen

Den här bloggen handlar ju relativt mycket om mina två sjukdomar, EDS och social fobi. Orsaken till det är ju att jag gärna vill skilja på mig som person och mina sjukdomar. Det vill säga, jag är inte mina sjukdomar, och därför har jag också en normal blogg om mig själv.

Från den ena sjukdomen går det enligt medicinsk erfarenhet att bli frisk, alltså det går att bota social fobi. Det går inte alltid, men ofta går den sjukdomen att lindra relativt mycket, vilket jag också har märkt av så här långt. Jag hoppas naturligtvis på att bli helt frisk från social fobi, även om jag tvivlar på att jag kommer att bli någon "ultra" social person för det. Vilket jag inte känner att jag heller behöver!

Från EDS, går det dock inte att bli botad på något sätt vad man medicinskt i dag åtminstone känner till. EDS är ju en sjukdom som inte syns utan på en. Utan om du skulle se mig på stan, så skulle jag se ut som vilken frisk ung kille som helst! Det här är både en gåva och ett aber, när man lever med en sådan här sjukdom. Dels skvallrar man inte med sin uppenbarelse om att "jag är sjuk", men å andra sidan kan det vara svårt att finna förståelse hos andra om att man har sina begränsningar.



Österbottningen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar