10 juni 2014

Reflektioner på morgonen vid Görans Café

Det blev en tidig morgon idag, då jag skulle ledsaga en äldre släkting till mig vid sjukhuset. På vägen hem från sjukhuset passade jag på att slå mig ner vid mitt favorit café i Vasa, nämligen Görans Café i Rewell Center.

Jag brukar med jämna mellanrum börja dagen där med en stor Cafe Latte, som är underbart god. Oftast i högsta hugg med Vasabladet, för att få koll på läget i Österbotten.

Så om du ser en ung kille med sandfärgat hår, med en latte i ena handen och VBL i andra handen, och med en kanske något disträ uppsyn - då har du sannolikt spottat mig!
(kom i så fall gärna fram och säg "Hej!", alltid roligt att träffa andra personer och bloggläsare, med min socialfobi är jag ju annars ganska försiktig av sig.." )

Görans café/konditori i Rewell Center
Alltid skönt att börja förmiddagen där i en trevlig atmosfär!

Utöver att läsa VBL, så hann jag också reflektera litet över en dikt av Rolf Ekelöf, som var en svensk poet och medlem av Svenska Akademin. Stycket i den dikt jag främst tänker på är:

"Du skall hålla sällskap
med din ångest/värk, du skall förströ den
ända till den gråa morgonen."

Intressant hur ångesten har plågat många människor, och vi har ändå inte funnit ett botemedel mot den. Utan likväl ännu idag som när R. Ekelöf skrev sin dikt, måste vi försöka hantera ångesten. Även Pär Lagerkvist var ju tvungen att brottas med sin ångest i dikterna, "ångest, ångest, ångest är min arvedel" - som säkert många kan associera till.

Österbottningen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar